måndag 12 juli 2010

Begravningen

I torsdags var det alltså begravning. Mika var den enda som inte var där när jag kom hem med Bylla från veterinären, så hon fick nosa nu istället, och gjorde sitt bästa för att få henne att röra sig lite och vara rolig. Sen stoppade Martin och jag Sibyllas svarta skokartong i 4 pappkassar och ett antal frysklampar och detta fick plats i baksätet. Hundarna residerade i bakluckan som vanligt och så åkte vi upp till Mödänge, där syster med man och barn redan installerat sig.

Vi åt filmjölkslunch och promenerade lite. Somliga klippte gräs, somliga grävde gravar, somliga passade barn nere vid vattnet. Magi fick sola sig på trappen och Mika stannade ytterst motvilligt hos husse.

Sedan fick hundarna bada och lillebror och jag promenerade ett varv med hundarna vilket gick dubbelt så fort om han höll i Magis koppel än om han inte gjorde det, gullunge. :) Barnen tog även cykelturer med sina föräldrar i olika omgångar - samma lilla slinga som vi promenerade.

Och så begravde vi Sibylla, sjungande Katten sover (en anpassad version av den berömda björnen), En sten lades ovanpå i nåt sorts hopp att rovdjur inte skulle hitta en liten kattkropp på det viset. Vi planterade 3 lessna lavendel och en liten silverlövssak, och jag la dit stenen jag gjorde. Det var en rätt fin ceremoni trots alla mygg och bromsar.
Storebror plockade under eftermiddagen otaliga blomknoppar och strödde ut över graven som alltså bara blev finare och finare.

Vi avslutade med middag inomhus - pasta och baconsås innan vi sa hejdå till alla och åkte hem till Stockholm igen.

1 kommentar:

Kraxarna sa...

Vilken FIN grav ni ordnat, jag hoppas stenen håller hungriga gravplundrare borta.